Idag fick jag anledning att tänka till en aning. En författarvän funderade högt i ett diskussionforum:
‘Show, don’t tell’, säger man ju. Men men hur är det med ‘show what the character is not showing’? Dvs undertexten och drivkrafterna.
Intressant. Jag kom fram till att man behöver börja på ett tidigt stadium, redan innan man börjar skriva historien så att säga. Ett knep är att tänka sig karaktären som en parfym (!). Då menar jag inte bokstavligen som en doft. Jag tänker mig snarare karaktärens nivåer som doftnoter (toppnot, hjärtnot, basnot) och deras egenskaper.
Toppnot är det ytliga, det man ser och hör vid det första mötet.
Hjärtnoten, det man upptäcker efter hand, när historien börjar fördjupas. Det som som döljer sig bakom egot och gör karaktären intressant och speciell.
Basnoten, där finns det verkliga djupet. Det som lägger sig som en vibrerande ton genom hela texten och som gör att jag förstår karaktären, även om det inte syns på den. Har man det där klart för sig när man sätter igång så kan det underlätta.
En basnot skulle kunna vara en sorg efter en förlust som inte vill släppa taget. Eller en ständig längtan efter att få vara någon annanstans. En känsla av utanförskap eller vilja att vara unik och gå sin egen väg. Vad det än är kan man försöka etablera det tidigt så att det följer med historien som en skugga.
Jag tänker mig toppnoten som en persona – ”en sorts mask som är konstruerad dels för att göra ett intryck på andra, och dels för att dölja individens sanna natur” (Wikipedia).
Jag känner för att experimentera lite och för att göra det ännu lite mer spännande tar jag hjälp av tarotleken. Varför inte låta slumpen vara med på ett hörn?
Den här kombinationen skulle kunna beskriva en karaktär som vid första anblicken verkar vara en fri, gränslös och andligt upplyst individ. Kanske di Leva? En Bob Hansson? Caroline af Ugglas?
Men när man lär känna den här karaktären närmare framstår hon som ganska dominant, snarstucken och osmidig med starkt hämndbegär.
Basnoten präglas av en stark vilja som när den blir förvriden övergår i en kompromisslöshet. Men det är samtidigt en egenskap som skulle kunna driva den här personen framåt, bara hon litar till sina instinkter och förstår hur hon ska få andra med sig.
Nu är det upp till mig att bestämma mig för det ena eller andra.
Vad har du för knep?